Måltider - 8 mdr.

28. juni 2007

Alder:
8 mdr.

Måltider - 8 mdr.

Kære Helen

Kasper bliver 8 mdr i morgen, og det går rigtig godt med ham. Han falder ikke nær så meget længere, når han får rejst sig op. Og det gør han HELE tiden. Det er det eneste, der er sjovt for tiden og så kravle. Så jeg har fået travlt :-) Men det er jo dejligt at se, hvordan han kommer frem i verden.

Men jeg har nogle spørgsmål mht til måltider. Vores dag så nogenlunde sådan ud:

6.30 Vågner og får 200 ml vælling
8.00 Havregrød med frugtmos. MME af kop
8.30 Puttes til formiddagslur. Sover ca 1½ time
11.00 Rugbrødshapsere med ost eller leverpostej (½ skive), fuldkornsgrød. MME af kop
13.00 Puttes til middagslur. Sover ca 1½ time
15.00 Frugtmos eller frisk frugt. MME af kop
16.30 Powernap ca ½ time
18.00 Grøntsagsmos med kød. Tvebakke eller riskiks at gnaske i. MME af kop
19.30 Puttes med 200 ml vælling
20.00 Sover natten igennem (får måske sutten 1 eller 2 gange)

Mit spørgsmål går mest på frugtmos og frugt, som det ...

Annonce

... faktisk ALDRIG lykkes mig at få i ham. Han tager måske én bid, men så er munden ellers snerpet sammen. Og jeg synes snart, at jeg har prøvet alt. Jeg ved ikke, om det er fordi han ikke bryder sig om det, eller om han bare ikke er sulten på det tidspunkt. Han spiser godt ved alle de andre måltider. Hvor vigtigt er det, at han får dette mellemmåltid, og hvor vigtig er frugt? Jeg har også prøvet at give ham noget at sidde med selv, men det bliver blot mast i hånden og når aldrig munden.

Desuden kan jeg se, at du oftest anbefaler grøntsagsmos til frokost. Men er det mest pga at grød kan være hårdt for maven? Kasper er nemlig rigtig glad for grød og har ingen maveproblemer, så jeg ville helst fortsætte med grød til frokost.

Hvor længe skal jeg blive ved med at blende hans aftensmad? Jeg har prøvet blot at mose kød og kartofler, men det udløser det vildeste hosteanfald, og bagefter er munden lukket!!!

Det var vist det hele for denne gang

Hilsen Sandra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre